måndag 7 november 2011

Introduktion

Imorse när klockan ringde halv sju hade jag lust att dra täcket över huvudet och somna om. Jag undrade för en stund vad jag gett mig in på. Hade varit mycket enklare om jag stannat kvar i Borås, nu kände jag mig plötsligt väldigt nervös. Men jag vet att jag ångrat mig om jag stannat hemma eftersom jag ju egentligen gärna vill vara här. Så det var bara att masa sig upp, försöka få i sig lite frukost och sedan ta cykeln mot sjukhuset. Det tog ca 7 minuter att cykla, känns nog extra skönt när jag ska börja klockan 7 på morgonen. Idag hade jag sovmorgon och var på plats 8.30.

Jag träffade Maria som är klinisk handledare på dialysavdelningen. Hon var väldigt trevlig och jag förstod nästan allt hon sa på danska ;) Hon berättade lite om avdelningen, vi pratade om mina mål och vad jag vill lära mig. Det finns en del moment som jag ska göra, bl a venprovtagning, insättande av pvk, rapportering mm. Kateter- och sondsättning gör de inte på avdelningen så det kan jag tyvärr inte öva på, jag fick dock testa det i somras så det får väl vara ok.

Vi gick en rundtur på avdelningen och jag fick visat hur jag ska hitta i kulverten där jag kan hämta kläder. Jag ska gå med två olika handledare, imorgon börjar jag 14.30 och går till 21.30, då får jag träffa den ena, Tina. Avdelningen är stängd på helgen så därför kommer jag vara ledig alla helger, vilket är skönt. Jag kommer vara fyra dagar på avdelningen och ha en dag för studier, perfekt eftersom jag ska skriva två uppgifter under praktiken. Jag fick låna med mig en del litteratur som jag läst lite i nu på eftermiddagen.

Jag hade letat upp ett yogaställe som jag tänkte testa i kväll. Kollade på kartan vart det låg men i mörker och lätt duggregn var det inte så lätt att hitta. Efter en stunds cyklande utan att ha en aning om var jag var eller skulle, gav jag upp och cyklade hem. Suck. Det är inte lätt att vara ny i en stad och inte hitta. Men jag får kolla upp vägen en dag när det är ljust och jag har gott om tid. Det får bli några solhälsningar här hemma ikväll istället :)

2 kommentarer:

  1. Du är bäst och jag är så imponerad över dig! Dessutom är du min fantastiska storasyster! Stort lycka till och massor av kramar!

    SvaraRadera
  2. Tack vad snäll du är! :) Känns redan bättre. Har fått ordning på internet nu också så vi kan skypa snart igen :) Kram

    SvaraRadera